ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN 

 

Algemeen

 Artikel 1 - Deze algemene verkoopsvoorwaarden regelen uitsluitend alle contractuele relaties tussen CALOINE BV (hierna de 'Onderneming' of 'Siprès' genoemd), een besloten vennootschap naar Belgisch recht, ingeschreven onder het nummer BE0686.908.666, en elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die de Website (zoals hieronder gedefinieerd) bezoekt en/of producten aankoopt op de Website (de 'Klant'). De algemene of bijzondere voorwaarden van de Klant kunnen niet worden ingeroepen tegen de Onderneming. Het rechtstreeks of elektronisch afsluiten van een contract of bestelling (hierna het 'Contract' genoemd) tussen de partijen houdt automatisch in dat de Klant deze algemene voorwaarden aanvaardt. Enkel bijzondere voorwaarden zoals aangegeven in de bestelling of schriftelijk overeengekomen tussen de partijen kunnen hiervan afwijken.

Doel van de website www.sipres.be

Artikel 2 - De webshop www.sipres.be (hierna de 'Website' genoemd) is een e-commercewebsite die werd gepubliceerd door de Onderneming en toegankelijk is voor elke internetgebruiker en klanten. Alle op de Website aangeboden producten en artikelen worden in deze algemene voorwaarden 'producten' genoemd.  

Rechtsbevoegdheid van de Klant

Artikel 3 - Een Klant die iets op de Website wil aankopen verklaart volledig juridisch bevoegd zijn om een aankoopcontract op de Website af te sluiten, en indien de aankoop wordt gedaan door een commercieel bedrijf, verklaart de internetgebruiker dat hij/zij de bevoegdheid heeft om het bedrijf te binden.  

Afbeeldingen, informatie en andere inhoud op de Website

Artikel 4 - De website als geheel en de afbeeldingen, teksten, visuals, informatie en elementen ter illustratie van de producten, net als alle andere elementen op de Website of andere inhoud die op de sociale media van Siprès wordt gedeeld of op elke andere manier, zoals op de verpakking van de producten, worden beschermd door het auteursrecht en meer algemeen de beginselen van het recht op intellectuele eigendom. De inhoud van de Website en de sociale media van Siprès mag niet worden gebruikt voor commerciële, professionele en/of openbare doeleinden en mag met name niet worden gekopieerd, verspreid, gewijzigd of beschikbaar gesteld voor derden zonder de voorgaande schriftelijke toestemming van de Onderneming.  

De Onderneming is en blijft de enige eigenaar van de intellectuele rechten op de recepten, processen en knowhow die voor de producten ontwikkeld of gebruikt werden, net als het merk, de handelsnaam, het logo, de domeinnaam, de illustraties, webpagina's, visuals enz. op de Website. 

Artikel 5 - Op geen enkele wijze vormen de inlichtingen en informatie op de Website een behandelingsaanbeveling (preventief of curatief), een voorschrift of een diagnose, noch mogen ze zo worden beschouwd. Enkel een arts of gezondheidsprofessional is in staat om de gezondheidstoestand van de Klant adequaat te beoordelen.

Producten

Artikel 6 - Behalve wanneer anders overeengekomen bij bestelling worden de producten gemaakt volgens de normen en standaarden van toepassing in België en de Europese Unie en volgens de exacte specificaties uit de bestelling.

Bestelling en bestelbevestiging

Artikel 7 - De Klant bezoekt de Website en vult het winkelmandje met de gewenste producten. Vervolgens aanvaardt de Klant de algemene voorwaarden en betaalt zijn/haar bestelling met een van de beschikbare betaaloplossingen op de Website. Na ontvangst van elke bestelling mailt de Onderneming de Klant een bestelbevestiging (het is mogelijk dat de mail in kwestie in de spam/reclamemap van de mailbox van de Klant belandt). De verkoop is afgesloten en bindt de Onderneming zodra de volledige betaling door die laatste is ontvangen en die de bestelling via mail bevestigt. Producten blijven de volledige eigendom van de Onderneming tot de Onderneming het volledige bedrag ontvangt. Enkel de verkoops- en leveringsvoorwaarden op de elektronische bestelbon en de bevestiging, met inbegrip van deze algemene voorwaarden, binden de Onderneming.  

Siprès behoudt zich het recht voor om de Klant aanvullende informatie te vragen en bepaalde bestellingen te weigeren, bijvoorbeeld als de Klant minderjarig is, als er een geschil loopt, als de voorraad niet volstaat om de bestelling uit te voeren of als er een duidelijke fout in de productbeschrijving of -prijs staat.

Door een bestelling te plaatsen aanvaardt de Klant in elk geval deze algemene voorwaarden uitdrukkelijk en onherroepelijk. In de bevestigingsmail van de bestelling ontvangt de Klant een link naar de algemene voorwaarden in een formaat dat hij/zij kan opslaan of afdrukken. Bepaalde beschikkingen uit de algemene voorwaarden zijn enkel van toepassing op consumenten. 

Artikel 8 - Productaanbiedingen zijn beperkt tot de beschikbare voorraad, zoals ook vermeld wordt bij het plaatsen van de bestelling, en binnen de geldigheidsperiode van de betreffende aanbieding.

Artikel 9 - Een annulatie van een bestelling door de Klant is enkel mogelijk voordat de producten zich in de leverketen bevinden (onafhankelijk van de beschikkingen over de eventuele toepassing van het wettelijke herroepingsrecht).

Artikel 10 - Behoudens tegenbewijs bewijzen de gegevens in het IT-systeem van de Onderneming alle transacties met de Klant (bijvoorbeeld de besteldatum en de bestelde producten).

Herroepingsrecht van de Klant (enkel voor consumenten)

Artikel 11 - De Klant heeft veertien werkdagen de tijd, te tellen vanaf de dag nadat de bestelling geleverd is, om de Onderneming op de hoogte te brengen van zijn/haar wens tot herroeping. De Klant heeft vervolgens opnieuw veertien werkdagen de tijd, te tellen vanaf de dag nadat hij/zij de Onderneming op de hoogte heeft gebracht van zijn/haar wens tot herroeping, om op eigen kosten de bestelde producten terug te sturen, zonder boetes en zonder opgave van reden. De producten moeten worden teruggestuurd naar dit adres: Boulevard de la Fleur de Lys 22, 1400 Nijvel. We raden de Klant aan om ons de producten in hun oorspronkelijke staat terug te bezorgen. Als we een pakket met beschadigde producten ontvangen, is de Klant een vergoeding voor het waardeverlies van de goederen verschuldigd aan de Onderneming. De Klant moet ons bovendien bewijs kunnen bezorgen van het terugsturen van de producten, waarvan hij/zij een terugbetaling vraagt. De consument kan zich niet beroepen op het herroepingsrecht voor verzegelde goederen die de consument na levering heeft geopend. Om gezondheids- of hygiëneredenen kunnen die laatste niet worden teruggestuurd.

Als de voorwaarden van de eerste alinea vervuld zijn, zal de Onderneming de Klant alle door de Klant gestorte bedragen (inclusief de kosten voor de goedkoopste levering op de Website), waarbij de retourkosten voor de producten voor rekening van de Klant zijn, terugbetalen binnen een termijn van veertien (14) dagen, te tellen vanaf de datum waarop de Klant te kennen gaf dat hij/zij zich op het herroepingsrecht wenst te beroepen. Wanneer de Onderneming het retourpakket nog niet heeft ontvangen, kan ze de terugbetaling uitstellen tot ze de goederen krijgt of tot de Klant een verzendingsbewijs van de goederen bezorgt, afhankelijk van wat er eerst gebeurt. De Onderneming gaat over tot terugbetaling met dezelfde betaalmethode die de Klant voor de oorspronkelijke transactie gebruikte, behoudens uitdrukkelijke instemming van de Klant met een ander betaalmiddel en op voorwaarde dat de terugbetaling geen kosten voor de Klant met zich meebrengt. 

We raden de Klant aan om ons op de hoogte te brengen van zijn/haar wens tot herroeping door het herroepingsformulier hieronder in te vullen en het te mailen naar bonjour@sipres.be of door ons een ondubbelzinnige herroepingsverklaring te bezorgen via een ander communicatiemiddel (telefoon, e-mail, post...).

  • https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Forms/Formulaire-de-retractation.pdf
  • https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Forms/Formulier-herroeping.pdf

Facturatie, prijs en betalingsvoorwaarden

Artikel 12 - Betalingen dienen in euro te gebeuren via bankoverschrijving of een beveiligde onlinebetaling. Facturen moeten vooraf worden betaald 

Artikel 13 - Alle prijzen op de Website zijn inclusief btw en andere belastingen. Deze prijzen kunnen op elk moment worden aangepast en zijn exclusief eventuele leveringskosten, die extra in rekening worden gebracht. De prijzen die de Klant betaalt, zijn de prijzen die op Website staan op het moment van de bevestigingsmail, behalve bij een duidelijke fout.  

Artikel 14 - De verzendkosten worden in het besteloverzicht op de Website getoond voordat de Klant de bestelling bevestigt en ook in de bestelbevestiging. Ze komen bovenop het totaalbedrag aan gekochte producten, behalve wanneer de verzendkosten worden aangeboden door de Onderneming.

Artikel 15 - Bezwaren over facturen moeten de Onderneming binnen acht kalenderdagen na ontvangstdatum van de factuur bereiken.  

Levering

Artikel 16 - Tenzij anders vermeld op de Website (bijvoorbeeld tijdens de jaarlijkse sluiting in de zomer) of bij overmacht verbindt Siprès zich ertoe om er alles aan te doen zodat een levering in België binnen maximaal 7 werkdagen en in Europa binnen maximaal 12 werkdagen plaatsvindt op het door de Klant opgegeven adres of naar een ophaalpunt naar keuze van de Klant. Om veiligheidsredenen kan de Klant worden gevraagd om bij levering een identiteitsbewijs te tonen. Bovenvermelde termijnen gaan in op de datum van ontvangst van de volledige betaling door de Onderneming.

Artikel 17 - Het risico op verlies van of schade aan verzonden goederen na een online aankoop wordt enkel bij de consument gelegd wanneer die laatste (of een derde die de consument heeft aangeduid) de goederen fysiek in ontvangst neemt. Bij een beschadigd pakje raden we Klanten daarom aan om de levering te weigeren, zodat het pakket naar ons wordt teruggestuurd. Als u na ontvangst vaststelt dat het pakket beschadigd is, raden we de Klant aan om via bonjour@sipres.be contact op te nemen met de klantendienst en ons zo op de hoogte te brengen van het leverprobleem. We raden de Klant aan om binnen 24 uur na ontvangst van het beschadigde pakje een foto van de doos van het pakket, het verzendetiket en de beschadigde producten door te sturen, zodat we een klacht kunnen indienen bij het verzendbedrijf en samen met u tot een oplossing kunnen komen voor uw bestelling.

Tot slot kan de Onderneming niet verantwoordelijk worden gehouden voor leveringsproblemen door fout in- en doorgegeven bestel- en adresgegevens door de Klant. 

Artikel 18 - Als de Klant niet aanwezig is wanneer de postbode of koerier langskomt op de plaats van levering en/of als hij/zij het pakje niet ophaalt tijdens de periode waarin het pakje bij de post of de pakketdienst beschikbaar is, moet de Klant de kosten betalen voor het opnieuw verzenden van de bestelling (leverkosten en een vast tarief van 3 euro voor de voorbereiding van de bestelling). Als de Klant niet wil dat de producten opnieuw worden verzonden, worden de verzendkosten (een vast bedrag van € 3 voor de voorbereiding van de bestelling en de oorspronkelijke verzendkost) afgetrokken van het terug te betalen bestelbedrag.

Artikel 19 - Elke wijziging die de Klant later vraagt en afwijkt van de oorspronkelijke overeenkomst brengt een supplement met zich mee en kan zorgen voor een langere lever- of verwerkingstermijn.

Product niet op voorraad

Artikel 20 - Als een van de producten niet beschikbaar of de voorradig is, wordt de Klant daarvan op de hoogte gebracht binnen 5 werkdagen na het doorgeven van de bestelling. Er wordt voorgesteld om, indien gewenst, een of meerdere vergelijkbare en minstens gelijkwaardige producten te bestellen. Indien de Klant dat niet wenst, kan hij/zij de Onderneming om een terugbetaling vragen.

Wettelijke garantie van conformiteit van goederen

Artikel 21 - De Onderneming is gebonden aan de wettelijke garantie van conformiteit van verbruiksgoederen volgens de voorwaarden in art. 1649bis e.v. van het burgerlijk wetboek. Siprès garandeert dat de producten in overeenstemming zijn met het contract, de specifieke beschrijving op de Website en redelijke kwaliteits- en gebruiksvereisten. De Onderneming is aansprakelijk tegenover de Klant voor elk gebrek aan overeenstemming dat zich voordoet binnen 2 jaar na levering van de goederen.

Gebruik van de producten

Artikel 22 - De Klant weet dat hij/zij de producten niet anders mag gebruiken dan zoals beschreven in de aanbevelingen op de Website. Het gaat om cosmeticaproducten, niet om voedingsmiddelen. De producten mogen na de vervaldatum niet meer worden gebruikt. Ze moeten worden bewaard volgens de omgevings- en temperatuurinstructies op het etiket op de flacon, het doosje of de Website. De Klant moet zorgvuldig het etiket op de flacon, het doosje en de Website raadplegen om kennis te nemen van de bewaarvoorschriften voor elk aangekocht product.

Artikel 23 - De aankoop, het gebruik of de consumptie van de producten ontslaat de Klant geenszins van de verplichting om een arts of gezondheidsprofessional te raadplegen, ongeacht de symptomen.

Aansprakelijkheid

Artikel 24 - De Onderneming kan in geen geval en op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor schade van welke aard dan ook die zou kunnen ontstaan na verkeerd gebruik van de producten of door eventuele wijzigingen die de Klant aan het product aanbrengt.

Indien de contractuele aansprakelijkheid van de Onderneming ondanks alles toch kan worden ingeroepen om welke reden dan ook, is de Onderneming alleen aansprakelijk voor rechtstreekse en voorzienbare schade die de Klant lijdt en die uitsluitend is veroorzaakt door nalatigheid of opzettelijk wangedrag, met uitsluiting van andere schade zoals winstderving of winstverlies, verlies van verwachte besparingen, hogere algemene kosten en uitgaven of andere indirecte schade of verliezen. 

Artikel 25 - Worden beschouwd als gronden voor vrijstelling van aansprakelijkheid als ze optreden na het plaatsen van de bestelling en de afhandeling ervan verhinderen: arbeidsgeschillen en alle andere omstandigheden zoals een brand, staking, ongeval, ziekte, mobilisatie, opvordering, embargo, opstand, vernietigde installaties of toestellen, IT-problemen, een veranderde IT-omgeving, geen transportmogelijkheden, tekort aan benodigdheden, voorraadtekort, vertraging of niet-uitvoering van verplichtingen van leveranciers of onderaannemers van de Onderneming, beperkingen op energieverbruik wanneer deze andere omstandigheden buiten de macht van de partijen liggen. De partij die zich beroept op bovengenoemde omstandigheden moet de andere partij onverwijld schriftelijk op de hoogte stellen van zowel het ontstaan als de beëindiging ervan. Het optreden van een van deze gronden ontslaat zowel de Onderneming als de Klant van aansprakelijkheid.

In dergelijke omstandigheden moet de in gebreke blijvende partij de andere partij zo snel mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen. De verplichtingen van de partijen die door overmacht onmogelijk kunnen worden uitgevoerd, kunnen tijdelijk worden opgeschort of opnieuw worden onderhandeld. In geval van overmacht die langer dan 1 maand duurt, wordt de bestelling automatisch geannuleerd of beëindigd, zonder compensatie, tenzij de partijen anders overeenkomen.

Artikel 26 - De Onderneming kan niet aansprakelijk worden gesteld voor gebeurtenissen die te wijten zijn aan overmacht waarbij er een storing van de website of server optreedt, onder voorbehoud van onderbreking of wijziging in geval van onderhoud.

Artikel 27 - Bovendien kan de Onderneming niet aansprakelijk worden gesteld voor schade aan de computer van de Klant door een computervirus dat via het internet wordt verspreid, schade door verkeerd gebruik van de Website, ongeoorloofde reproductie en ongeoorloofd gebruik van een element van de Website, of schade door onderschepte gegevens als gevolg van hacking.

Privacybescherming en klantenzone

Artikel 28 - De interne diensten van de Onderneming gebruiken privégegevens enkel om de bestelling van de Klant af te handelen en de communicatie te verbeteren en te personaliseren, bijvoorbeeld in nieuwsbrieven of e-mails waarmee de Klant uitdrukkelijk instemt. Siprès kan ook via e-mail, post of telefoon contact opnemen met Klanten voor marketingcampagnes of tevredenheidsenquêtes. De gegevens van de Klant worden door de Onderneming bewaard en zijn toegankelijk voor de Klant, die het recht heeft om de gegevens te laten aanpassen, recht te zetten of te wissen. De Onderneming verbindt zich ertoe de gegevens van de Klanten nooit aan een derde mee te delen, behalve aan de koper van de bedrijfsactiviteiten of -aandelen.

Artikel 28 - Er wordt de Klant gevraagd om een account aan te maken om een bestelling te plaatsen. Daarvoor moet de Klant een formulier invullen bij het plaatsen van de bestelling. Hij/zij verbindt zich ertoe om waarheidsgetrouwe en accurate contactgegevens op te geven, in het bijzonder zijn/haar e-mailadres. Door een account aan te maken aanvaardt u deze algemene verkoopsvoorwaarden.

De Klant is verantwoordelijk voor het updaten van de ingevulde gegevens. Er wordt duidelijk vermeld dat de Klant die gegevens kan wijzigen door zich op zijn/haar account in te loggen.

Om toegang te krijgen tot de klantenzone en bestelgeschiedenis moet de Klant zich aanmelden met zijn/haar strikt persoonlijke e-mailadres en wachtwoord, zoals ingevuld bij het inschrijven. In dat verband verklaart de Klant deze op geen enkele wijze openbaar te maken. Als dat wel gebeurt, blijft de Klant als enige verantwoordelijk voor elk gebruik.

Klantendienst en eventuele klachten

Artikel 28 - Onze klantendienst doet al het mogelijke om uw vragen, suggesties of klachten te beantwoorden en u zo goed mogelijk te helpen. U kunt de klantendienst bereiken:

  • via de contactpagina op de website
  • via mail: bonjour@sipres.be
  • via telefoon: 0032 497 77 36 01
  • via post: CALOINE BV (Siprès), Klantendienst, Adolphe Lacomblélaan 40/06, 1030 Schaarbeek, België

Beleid rond online beoordelingen

Artikel 29 - Alle Klanten die een product hebben aangekocht op de Website kunnen een online beoordeling schrijven. De beoordelingen worden rechtstreeks op de website van Siprès verzameld.

Met ons systeem kunnen we de echtheid van beoordelingen nagaan. Daartoe raadplegen we de bestelgeschiedenis van klanten om te bepalen of de klant in kwestie een product wel gekocht heeft. Daarna kunnen we die beoordeling als geverifieerd weergeven. Siprès voert ook willekeurige controles uit.

Valse beoordelingen worden in de mate van het mogelijke tegengegaan door abnormaal gedrag op het platform op te sporen en de mailadressen te controleren waarmee de beoordelingen worden geplaatst.

De beoordelingen moeten aan bepaalde voorwaarden beantwoorden, anders kunnen ze verwijderd worden:

  • ze moeten een echte gebruikservaring met het product weergeven
  • ze mogen niet gewelddadig zijn, noch grof, haatzaaiend of ongepast voor andere gebruiker
  • ze moeten het gebruik van het product of de website vermelden

Beoordelingen worden volledig gepubliceerd en worden niet gewijzigd zonder toestemming van de gebruiker.

Gebruikers kunnen een mogelijk valse of ongepaste beoordeling melden door de klantendienst te mailen of bellen. Daarna zal de klantendienst een onderzoek openen, waarbij de gepubliceerde beoordeling wordt geverifieerd en de Klant wordt gecontacteerd om te bepalen of de beoordeling online kan blijven.

De weergegeven sterren worden gebaseerd op het gemiddelde van de gepubliceerde beoordelingen.

Op de website van Siprès wordt geen enkele betaalde beoordeling gebruikt. De beoordelingen blijven vrij zolang ze respectvol zijn en de ervaring van de gebruiker met de Website of de Producten weergeven.

Verbod op verkoop buiten het netwerk

Artikel 30 - De producten van Siprès zijn enkel bestemd voor verkoop op de Website en binnen het distributienetwerk van Siprès. Bijgevolg is elke verkoop, aankoop of schenking van producten voor wederverkoop buiten de distributienetwerken van Siprès verboden en kan, naast een inbreuk op het merk of de integriteit van de producten, de burgerlijke en in voorkomend geval strafrechtelijke aansprakelijkheid van de daders tot gevolg hebben.

Varia

Artikel 31 - Wanneer een bepaling van deze algemene voorwaarden ongeldig, onwettig of nietig wordt verklaard, heeft dat geen invloed op de geldigheid, wettigheid of toepasselijkheid van de andere bepalingen. Wanneer Siprès geen strikte toepassing van een of meerdere bepalingen van de algemene voorwaarden eist, betekent dat niet dat de Onderneming stilzwijgend afstand doet van haar rechten en belet dit haar niet om op een later tijdstip de strikte naleving van deze bepalingen te eisen.

Toepasbaar recht en bevoegde rechtbank

Artikel 32 - De bestelling of het contract vallen onder het Belgisch recht. De Franse versie van onze algemene voorwaarden heeft voorrang op vertalingen ervan, zelfs wanneer die op onze website staan.  

Artikel 33 - Bij een geschil over de uitvoering en/of interpretatie van de bestelling proberen Siprès en de Klant dat geschil in der minne te regelen. U vindt meer informatie over de minnelijke schikking van geschillen op het Europees platform voor onlinegeschillenbeslechting. Als de partijen het niet eens worden, wordt het geschil voorgelegd aan de rechtbanken van Brussel in België, die als enige bevoegd zijn.plateforme européenne de règlement en ligne des litiges